Connect with us

Şefin Tavsiyesi

Zellenbur’un Sıradan Bir Günü – Metin Nart

Dergimizin matbu nüshalarında “çok okunması gerekenler” köşesinde özellikle popüler kültürün malzemesi olmamış ama öykü diline, dünyasına güvendiğimiz yazarları konuk edip, tavsiye etmeye gayret ediyoruz. Tavsiye ettiklerimizin arasında; Dursun Akçam, İsahag Uygar Eskiciyan, Cabir Özyıldız, Doğukan İşler, Burçe Bahadır, Ahmet Karadağ, Murat Özyaşar, Demet Şahin, Eylem Ata Güleç, Özgür Çırak gibi isimler yer aldı.


İnternet sitemizde yayımlanmak üzere bir seri de hazırlamak istedik. Serinin adı “Şefin Tavsiyesi” haftalık olarak yenilecektir. Haftalık olarak yayımlanan seride daha önce Burcu Ünlü, Ümit Aykut Aktaş, Arzu Uçar, Selman Dinler, Doğu Kaşka ve  Kadire Bozkurt yer aldı. Serinin bu hafta konuğu ise;  Metin NART

Metin Nart Kimdir?

1961 yılında doğdu. Yeni Levent Lisesi ve İTÜ-Kimya Metalurji Fakültesi mezunu. 2008 yılından beri Rusya-Moskova’da serbest olarak çalışmakta ve yaşamını sürdürmekte.

Zellenbur’un Sıradan Bir Günü

Kalbin mekanizması tıkır tıkır işliyor. Tik tak, tik tak. Kurukafanın içinde küller birikiyor.  Zellenbur’un ağzında fısır fısır bir şeyler. Orhan, hem de Osman olduğuna bakmadan sevilmenin lezzetiyle göneniyor. “Son derece eski ve yıpranmış bir hikâyedir bu, aşk değilse nedir?” diyen Kemal Koton aramızda dolaşıyor. Agâh Efendi, kendine varıyor hasta ziyaretinde. Yahya Kemal’in el yazısı akıl çelmeye devam ediyor. Cevdet, keçileri kaçırıyor. Kalbin mekanizması yine tik tak, tik tak. Sonrası Orhan Pamuk ve aşk ve divit kalem. Tik tak. Tik tak. Tik tak.

Metin Nart’ın ilk kitabı Zellenbur’un Sıradan Bir Günü zekice kurgulanmış, muzip ve akılda kalıcı öyküler toplamından oluşuyor. Nart, ne karakterlerin ne de hikâyelerinin aynılaşmasına izin veriyor. Üzerine düşünülmüş, ne söylediğini bilen, kendi evrenini yaratabilmiş öyküler. 

“Asıl şaşırdığım, tüm bu cereyan eden şeylere şaşırmamış olmamdı. Çetin Efendi’nin verdiği bilgilerin doğruluğundan şüphem yoktu. Belki de böylesi kolayıma geliyordu. Kemal’le OP arasında tam olarak kuramadığım bağ şoför tarafından kurulmuş, müze konusuyla da kesinleşmişti. Müze açıldığında bütün bu ilişki ağını daha iyi anlayacağımdan emindim. Kemal bugüne dek ne yaşamıştı, bundan sonra ne yaşayacaktı ve asıl önemlisi, benim hikâyem bu büyük resmin neresindeydi? Adamın dediği gibi, eğer bir zihinde var olansam, yaşamda da gerçekleşebilecek bir olgu olabilir miydim, işte bunu bilmiyordum.

Eski Osman, Nişantaşı’ndaki dükkânda kalmıştı sanki. Tren yolunu geçtim, kafası karışık yeni bir Osman olarak, dökülüp asfalta yapışmış sarı yaprakları eze eze ara sokaklara daldım. Birden içimde derin bir iyimserlik yükseldi: Hep böyle yürürsem, hızla yürürsem, hiç durmazsam, yolculuklara çıkarsam, sanki yeni hayata varacaktım. İstasyonun yanından eve doğru yürüdüm.” (Tanıtım Bülteni)

Metin Nart; Öykülerinde postmodern ve  üstkurmaca tekniğinin stratejilerini en yoğun biçimde  ustalıkla  kullanmaktadır. Böylelikle geleneksel öyküleme yöntemini postmodern anlatım imkânlarından faydalanarak farklı bir boyuta taşımaktadır. Gösterişsiz, sade, kısa kesin diyaloglarıyla akılda kalıcı kusursuz işlenmiş öyküler kurmacanın kendine has büyülü ve gerçekçi atmosferiyle okuyucu kendini çekmektedir. Öykülerde farklı gözlerden anlatımı bir yapıda ve bir birinden farklı sesleri olan karakterleri oluştururken neyin gerçek neyin kurmaca olduğu konusunda okuyucu düşündürmeye sevk etmektedir. Ayrıca kendisini bir karakter olarak öykülerinin içine yerleştirerek kurmacayı kendi anısı gibi anlatarak insanların kurmaca-gerçek ikilemi yaşamasını sağlamıştır.

İnsanların dünyaya yansıma şekilleri, iç dünyalarındaki dönüşümlerin açısının sürekli değiştiği, öykü içinde öykünün anlatıldığı ve gerçek ile gerçek dışının, gerçek ile kurmacanın iç içe olduğu öyküleriyle okuyucusunun derin ve duygu yüklü bir dünyanın içine çekmektedir.

Metin Nart;  geleneksel hikâyeciliğin günümüzdeki en önemli isimlerinden biri olduğundan şüphe yoktur. Ancak o, geleneksel anlatıyı ve onun imkânlarını kullanmamın yanında postmodern ve üstkurmaca anlatının araç ve unsurlarından faydalanarak günümüz öykücülüğünü zenginleştirmiştir.

Metin Nart- Zellenbur’un Sıradan Bir Günü- İthaki Yayınları-128 sayfa

Adnan ALTUNDAĞ

Click to comment

Leave a Reply

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir